Karuselli 2018
Jaa somessa
Jaa Facebook:issa
Jaa Google+:ssa
Jaa sähköpostitse
Jaa Twitter:issä

Paljonko tulee kulautettua kurkusta alas?

Laske oman kulutuksesi kustannukset.

JUOMINEN KOTONA

Annosten määrä päivässä
+
Annosten hinta
+

JUOMINEN RAVINTOLASSA

Annosten määrä päivässä
+
Annosten hinta
+
LASKE KUSTANNUKSET »
Juominen maksaa kuukaudessa:
Juomakulujen kattamiseksi töitä täytyy tehdä
tuntia
Työtunneista menee juomisen maksamiseen
%
Juominen maksaa vuodessa:
Juomakulujen kattamiseksi töitä täytyy tehdä
tuntia
Työtunneista menee juomisen maksamiseen
%

Riitan videoblogi Tipattomasta

Seuraa otatko tavan vuoksi.

Lataa OttoMitta puhelimeesi.

OttoMitta

#aikapaljon.

Uusi vuosi houkuttaa tekemään lupauksia paremmasta ja terveellisemmästä elämästä. Miten elämäntapojen muuttaminen onnistuu, miten saada uudet elämäntavat kestämään?

Urheilulääkäri Pippa Laukan mukaan itselle asetetut vaatimukset eivät saa olla liian suuria tai ankaria. Sen sijaan, että lisätään liikuntaa jokaiselle päivälle ja kielletään kaikki herkut, on parempi aloittaa joko liikunnan vähittäisellä lisäämisellä tai ruokavalion muuttamisella terveellisemmäksi.
– Se, että on tyytymätön itseensä, on huono motivaattori. Negatiivisuus ei ole hyvä lähtökohta. Parempi olisi aloittaa pienistä teoista ja iloita kaikista onnistumisista.
Positiivisuutta tukee Laukan mukaan armollinen suhtautuminen, välitavoitteiden asettaminen sekä itsensä palkitseminen. Esimerkiksi Tipattoman tammikuun avulla alkoholin käyttöä ja tissuttelua voi vähentää.
– Repsahdukset eivät kaada Tipatonta eivätkä muutakaan dieettiä. Koska koko elämän muuttaminen on todella vaikeaa, kannattaa aluksi esimerkiksi muuttaa ruokarytmi terveelliseksi ja säännölliseksi ja vaihtaa makeat naposteltavat ravintorikkaisiin välipaloihin.

Liikunnan lisäämisessä Laukka painottaa arkiaktiivisuuden merkitystä. Kävely, portaiden nousu ja kauppareissu kävellen ovat hyviä tapoja lisätä liikuntaa vähitellen osaksi elämää.
Laukka sanookin, että päivittäinen aktiivisuus on paljon tärkeämpää, kuin kova hikijumppa kerran viikossa. Liikunnallisia hetkiä kannattaa myös aikatauluttaa viikkoon valmiiksi, jolloin ne eivät jää niin helposti välistä.
– Terveellisillä elämäntavoilla on suuri vaikutus elämänlaatuun ja hyvinvointiin. Pitää muistaa, että koskaan ei ole liian myöhäistä muuttaa elintapojaan. Yläikärajaa ei ole ja itseasiassa vanhemmalla iällä muutokset ovat usein huomattavia ja todella palkitsevia oman olotilan kohenemisen myötä, Laukka sanoo.

Tiesitkö, että
– lasillisessa (12 cl) punaviiniä on noin 85 kaloria, saman verran kuin muutamassa palassa suklaata
– pullollisessa punaviiniä on kaloreita suunnilleen saman verran kuin puolikkaassa suklaalevyssä
– kaksi olutpulloa päivässä viikon ajan tekee noin 1750 kaloria viikossa
– kaksi pulloa olutta päivittäin kerryttää jo yli 700 pullollista olutta vuodessa, joka tekee noin 90 000 kaloria vuoden aikana

Päihdelinkin verkkosivuilla voit laskea, paljonko eri juomissa on kaloreita ja miten annosmäärä vaikuttaa.
ehyt-tipaton_voi

Kuukauden Tipattoman aikana uni-valve-rytmi korjaantuu, ärtynyt vatsa rauhoittuu, verenpaine alkaa normalisoitua ja ahdistuneisuus sekä ärtymys vähenee. Kuukausi on lyhyt mutta riittävä aika muutokseen, YTHS:n johtajaylilääkäri Jarmo Kantonen sanoo.

Tipattoman tammikuun positiiviset vaikutukset voivat yllättää. Olo alkaa tuntua paremmalta monella tapaa, kun elimistö voi paremmin ja mahdollinen ärtymys ja masentuneisuus helpottaa.
– Runsaasti alkoholia käyttävillä elimistö voi olla ylikierroksilla, on sydänoireita ja verenpaine koholla, hikoiluttaa ja vatsa temppuilee milloin mitenkin, Kantonen listaa.
– Tipaton ei kuitenkaan ole vain suurkuluttajien juttu. Jokainen alkoholia käyttävä voi kuukauden tauon aikana huomata muutoksia parempaan esimerkiksi unenlaadussa ja mielialassa.
Kantonen painottaa Tipattoman tammikuun merkitystä oman alkoholinkäytön arvioinnissa. Tuntuuko tipattomuus erilaiselta? Onko oikeastaan ihan sama, juoko saunassa oluen vai vichyn? Miltä lätkämatsi tai ravintolailta tuntuu selvinpäin?
– Sekin on ihan ok, ettei alkoholittomuus tunnu oikeastaan missään. On hyvä kuitenkin aika ajoin tarkistaa suhteensa alkoholiin, käyttömääristä riippumatta, tällöin huomaa jos alkoholi alkaa ottaa liian suuren roolin eri tilanteissa.

Tipaton herättää tunteita puolesta ja vastaan

Sosiaalinen paine alkoholinkäyttöön on Suomessa suuri ja alkoholittomuutta voi joutua perustelemaan juurta jaksain. Tipaton voi olla muutoksen avain, syy olla juomatta ilman tarvetta selitellä.
– Kulttuurissamme alkoholinkäytön katsotaan kuuluvan aikuisuuteen. Meillä on tarve juomisen hyväksynnälle, sille, että alkoholi on ihan ok. Tipaton kyseenalaistaa tätä ajattelua ja yksi hienoimpia puolia kampanjassa onkin se, miten se herättää keskustelua.
Kantonen huomauttaa, että alkoholin käyttö ei suinkaan ole aina ongelma. Jos satunnaisesta käytöstä ei aiheudu ongelmia itselle eikä läheisille, voidaan ajatella, että käyttö on tasapainossa.
Muille aiheutuvia haittoja voi kuitenkin olla vaikea havaita.
– Jos Tipattomalla on runsaasti myönteisiä vaikutuksia, kannattaa harkita käytön vähentämistä myös jatkossa.

Pari pulloa olutta päivittäin tekee yli 700 olutpulloa vuodessa, ja lasi viiniä päivässä tekee 52 pulloa viiniä vuoden aikana. Tissuttelu vaikuttaa terveyteen, vaikka käyttömäärät olisivat niin pieniä, että varsinaista humalaa ei tule.

Alkoholi muun muassa nostaa verenpainetta, haittaa yöunta, heikentää muistia ja vanhentaa ihoa.
– Nykyisin ei enää puhuta turvallisen käytön rajasta. Syöpäriski suurenee ja aivoille aiheutuu vahinkoa jo ihan tavallisessa käytössä, YTHS:n johtajaylilääkäri Jarmo Kantonen sanoo.
Hän jatkaa, että tissuttelu haittaa elämää kokonaisvaltaisesti.
– Esimerkiksi parisuhteessa voi käydä niin, että se osapuoli, joka ei käytä alkoholia säännöllisesti, joutuu elämään hönössä olevan kanssa vuosia.

Alkoholista kertyy myös kaloreita – usein vaivihkaa. Pikkupullossa keskiolutta on 130 kaloria, pullossa siideriä 180 kaloria ja neljässä senttilitrassa viinaa 100 kaloria. Mitä väkevämpi ja makeampi juoma, sitä enemmän kaloreita.
Vähästä kertyy ajan myötä yllättävän paljon, paitsi kaloreissa mitattuna, myös alkoholin aiheuttamina terveysriskeinä. Kantonen huomauttaakin, että sekä rankka viikonloppujuominen että säännöllinen tissuttelu ovat terveydelle haitallisia.
– Myös tissutellessa alkoholisairauksien riski on koko ajan olemassa. Rankka juominen taas altistaa tapaturmille, ja alkoholimyrkytykseen kuolee Suomessa yksi ihminen lähes joka päivä, Kantonen kertoo.

Tipattoman pubivisalla voit testata Tipaton-tietosi!

Tipattoman pubivisa_2018

”Kaiken, minkä voi tehdä kekkulissa, voi tehdä myös selvin päin.”

Laulaja, lauluntekijä Samae Koskinen on vuosittain pari kolme kuukautta kokonaan ilman alkoholia. Toisinaan tauko sattuu tammikuun kohdalle, toisinaan johonkin muuhun vuodenaikaan.
– On hyvä, että elämässä on periodeja, jolloin ei juo lainkaan. Olen huomannut, että Tipatonta pidetään usein juoppojen juttuna. Se on outoa, Tipatonhan on paras tapa tarkistaa, mikä oma suhde alkoholiin on. Se antaa perspektiiviä ja käsitystä omasta alkoholinkäytöstä, Koskinen sanoo.
Hän painottaa, että Tipaton tammikuu ei rajoita elämää millään tavalla. Alkoholittomien kuukausien aikana Koskinen tapaa samoja ihmisiä ja tekee samoja asioita kuin muulloinkin. Jos kaverit ovat baarissa, Koskinen liittyy seuraan selvinpäin.
– Kaiken minkä voi tehdä kekkulissa, voi tehdä myös selvinpäin. Varsinkin pimeään vuodenaikaan alkoholi vain väsyttää, ja selvänä on hauskempaa.

Samae Koskinen kertoo, ettei koskaan esiinny humalassa. Hän korostaa, ettei halua pilata katsojien kokemusta musiikista ja keikasta sillä, että esiintyjänä olisi itse kännissä.
– Meidän muusikkojen ammattikunnassa takahuone on alkoholia täynnä, kun mennään keikalle.
15-vuotiaana ensimmäisellä hevikeikallani esiinnyin bändin kanssa kiljupäissäni, ja sen keikan jälkeen totesin, että esiintyminen ja alkoholi eivät kuulu yhteen. Siitä asti olen ollut selvin päin keikoilla.
Pimeiden talvikuukausien varalle Koskisella on selviytymisvinkki.
– Musiikkina brasilialainen bossa nova toimii aina. Lohtua ja iloa tähän vuodenaikaan voi hakea myös mun omasta biisistä Hillitön elämä.

EHYT ry:n TNS Gallupilla* teettämästä kyselystä selviää, että Tipaton tammikuu houkuttaa varsinkin kohtuukäyttäjiä. Haastattelututkimuksessa niistä, jotka kertoivat yleensä juovansa alkoholia kerran kuussa tai harvemmin, 24 prosenttia oli viettänyt tipatonta. 2-4 kertaa kuukaudessa juovista tipatonta vietti 8 prosenttia.

Vuonna 2017 alkoholia käyttävistä henkilöistä kaikkiaan 16 prosenttia ilmoitti viettäneensä Tipattoman tammikuun.
– Luku on sama, kuin tammikuussa 2016. Näyttääkin, että tipattoman suosio säilyy vuodesta toiseen, EHYT ry:n viestinnän suunnittelija Maaret Väkinen sanoo.
Vain yksi prosentti tipattoman aloittaneista lopetti kesken, ja kaikkiaan 58 prosenttia Tipatonta tammikuuta viettäneistä jatkoi vielä helmikuun puolelle.
Terveyteen liittyvät syyt ovat kyselyn mukaan tärkein yksittäinen peruste ryhtyä viettämään tipatonta. Monella kyseessä on myös perinne – joka neljäs tipattomalla ollut kertoi kehittäneensä siitä itselleen tradition tai tavan. Tipaton on koko lailla yhtä suosittu miesten ja naisten keskuudessa.

Vuonna 2018 Tipattoman tammikuun teemana on ”vähästä kertyy paljon”. Teeman kautta keskusteluun nostetaan tissuttelu: esimerkiksi lasillinen viiniä päivässä on vuoden aikana jo 52 pullollista viiniä. Sosiaalisessa mediassa voi osallistua Tipaton-haasteeseen ja seurata keskustelua: #aikapaljon #tipaton
EHYT ry ja Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto koordinoivat Tipattoman tammikuun viestintätoimia.

*Tutkimusaineisto kerättiin puhelinhaastatteluina 6. – 16.2.2017 välisenä aikana. Haastateltavat olivat 18 – 79 -vuotiaita. Haastatteluja tehtiin yhteensä 973 kpl.